Berlitz metoda - Método Berlitz
Berlitz metoda, jejímž autorem je německý lingvista Maxmilian Berlitz, byla poprvé představena v roce 1878 a přinesla velké změny ve výuce cizích jazyků. V dnešní době se s její pomocí vyučuje ve více než 70 zemích světa. Tato metoda patří k těm, které staví na učení se jazyku na základě způsobu, jakým si v dětství osvojujeme mateřštinu, a to nejprve poslechem a poté mluvením. Začíná se od nejjednodušších frází, jednotlivá slova a věty se zásadně nepřekládají, studenti jejich smysl vytuší z kontextu. Smyslem je vést je k tomu, aby v cizím jazyce uvažovali a nespojovali si nová slovíčka a fráze s jejich ekvivalenty v jejich rodném jazyce. Stejně jako slovní zásobu se i gramatická pravidla učí studenti přirozeně, jejich aktivním užíváním v konverzaci, formální výuka gramatiky zcela chybí.
Hlavní ambicí metody je především rychlejší rozvoj komunikačních dovedností v porovnání s metodami, které využívají překladu, a to především díky neustálému používání jazyka. V centru výuky totiž stojí mluvený dialog. Za cíl si klade brát ohledy na potřeby studentů či účastníků kurzu a ušít jim výuku na míru, což není jednoduché, obzvlášť ve větší nebo nesourodé skupině, ale pokud se to podaří, může to mít velice pozitivní účinky. U jednotlivých lekcí je stanoven konkrétní cíl, který musí být přiměřený a splnitelný.
Pokud jde o výukové materiály, usilují o praktičnost a modernost. Berlitz metoda sází na aktuální témata z každodenního života, neboť právě fráze z těchto oblastí by se měli studenti v prvé řadě naučit. Pracuje se s materiály tištěnými, ať už s učebnicemi, nebo autentickými časopisy či jinými texty, ale i s videy a audionahrávkami a všechny, které lze libovolně kombinovat. Vzhledem k tomu, že výuka probíhá kompletně v cizím jazyce, je přínosné, pokud je učitel rodilý mluvčí, ovšem není to vyloženě podmínkou.